Bra tränare eller bra elev?

Lyssnade på en podcast för några dagar sedan där man pratade om tränare/elev. Vad kan man kräva av en tränare och vad kan man kräva av en elev tänker jag då....eller jag började fundera på det för att jag själv har en ganska bestämd uppfattning i den frågan.

När man betalar för en träning så har man "rätt" att kräva att få ut något av det men frågan är VAD man vill ha ut av det? Vad är målet? Vill man träna för att det är "roligt" att träna eller är det för att utveckla sig och hästen? Är det för att åka därifrån med en bra känsla och mycket beröm?

Det är nog den första frågan man ska ställa sig innan man börjar leta tränare. Sen är det ju kostnaden också. En licensierad tränare kostar mer, i alla fall en A och B tränare. De flesta tränare har C tränarlicens eftersom det är den "lägsta" nivån man kan ha som licensierad. Sen finns det ju en hel uppsjö av självutnämnda tränare UTAN utbildning eller licens. Jag säger inte att dessa tränare behöver vara sämre på något vis men den stora skillnaden,tror jag, är att de inte har en grundplan, de har inte ett grundligt pedagogiskt sätt att förmedla sin kunskap. Vissa tränare är födda med talang att förmedla kunskap och vissa "godkända" tränare kanske inte alls besitter det.

Men vad kan vi nu kräva av en (för min del) bra tränare?

Engagerad och uppriktigt intresserad av just MIN utveckling. Kritisk och konsekvent i sin instruktion. Kvitterar då instruktionen går fram och de ser att det sker en förändring. Ha en bra plan där man kan jämföra "då och nu" för att kunna titta på utvecklingen. Ha en flexibelt sätt att förmedla kunskapen. Och sist men inte minst....besitta tillräcklig kunskap för ändamålet.

Många gånger när man ser träningar,både på plats och på tex Youtube, så brister kommunikationen....eleven känner sig dum och vill inte "fråga om" flera gånger eftersom ingen annan gör det....eller de TROR att de förstår men lyckas ändå inte utföra eller hitta känslan....

Tycker att väldigt många tränare är "rädda" för att stöta sig med sin elev eller att eleven inte ska vara nöjd efter en lektion.

Sen är det så att vissa träningstillfällen får man helt enkelt "surfa" igenom som tränare. Det finns tillfällen då varken häst eller ryttare "är där" och då måste man nog bara se till att göra allt väldigt enkelt så att man sammantaget når framgång. Men så får det ju inte vara varenda träningspass.

Eleven då? Vad kan man kräva av eleven?

Närvaro i både kropp och mentalt. Ha rätt inställning och ödmjuk inställning till sin häst och ridning. Ha mål och motivation.

Många elever kommer till sin tränare med problem. Ja det klart det verkar "normalt" eftersom det är där vi ska lära oss mer. Men ofta handlar problemen om "hon/han gör si eller så" och så vidare. Självklart kan man hamna i en situation med hästen som man inte riktigt vet hur man kommit dit, man vet inte varför den uppstått helt enkelt. Men de flesta gånger försöker man trycka över skulden på sin häst....tyvärr.

Sen kan jag bli så förbannad på en del tränare man lyssnat på som tillåter eleven att INTE utvecklas?!? Vad är man rädd för som tränare? Tappa elever? Eller har man bara svårt för att sätta ned foten? Är man inte skyldig som tränare att faktiskt göra allt man kan för att göra sig förstådd med en engagerad elev? Tyvärr kan det vara så att man kanske har FÖR många elever och engagemanget inte riktigt räcker till.....eller så är man rädd att tappa elever.

Det blir ingen bra start för då måste man som tränare börja i en negativ form.....man måste få eleven att förstå att det är RYTTAREN och inte hästen som har problem. Och det är ju inte helt lätt för de flesta ryttare går direkt i försvar och är dessutom sällan ärliga då de analyserar problemet......en naturlig reaktion förvisso men inget som för utvecklingen framåt.

Jag brukar föreställa mig att jag sitter på en motorcykel när jag rider eller kör bil. den kommer aldrig göra något mer än det jag ber om. Den kommer bara "göra fel" om jag agerar fel...den kör inte i diket om inte jag styr dit osv.

För mig är det exakt samma sak med hästen. Den kommer bara göra det jag ber om....mer och mindre bra förvisso men det handlar om hur MYCKET jag ber om som avgör hur bra den gör sitt arbete.

Exakt ALLT hästen gör reflekterar det jag gjort tidigare eller det jag INTE gjort tidigare.....den KAN inte göra fel men JAG kan göra fel så att hästen gör fel vilket jag då uppfattar som att HÄSTEN gör fel. Men det gör den INTE.

Om jag då kommer till en tränare och lastar över problem som jag anser att hästen har eller beteenden som hästen "lagt sig till med" så är det svårt att INTE börja i en negativ form. Som tränare MÅSTE man börja i rätt ände och ta reda på vart ryttaren "spårat ur" i sin ridning eller hantering som vidare lett till problemen.

Och det är DÄR som det ibland går "snett".....eleven vill "bli av" med problemet men är inte beredd att inse sina EGNA problem och vill absolut inte höra sanningen.....;-)

Och sen alla ursäkter.....nu ska vi skilja på ursäkter och förklaringar/analyser på saker. Det värsta jag vet är elever som svarar på varenda instruktion jag ger....använd den energin till att rida istället. Jag kommer att se vad eleven uppfattat så något "svar" behöver jag inte. Självklart förstår jag att det är ett sätt att visa uppmärksamhet men den är helt överflödig.

Givetvis är det ok att "kvittera" en instruktion emellanåt men inte VARJE GÅNG.

Sen "det går inte" och "jag kan inte" och "jag gör ju så"........självfallet GÅR det...det finns tusentals ryttare som gjort det innan dig. Självfallet KAN du....du är ju normalbegåvad och har inga fysiska hinder. Och till sist....nej du gör inte så för då hade du fått en helt annan reaktion från din häst!!

Jag vet inte om det handlar om att det bara är "ord" som kommer från ryttaren då denne 1/orkar inte 2/ger upp eller 3/tror att det finns en genväg.

Hemligheten är att det FINNS ingen genväg, orkar du inte så får du träna upp dig eftersom du begär att hästen ska orka,ger du upp så kommer hästen också att ge upp....den gör allt du säger till den ;-)

Så eftersom jag flöt iväg lite nu så får jag sammanställa ;-)

Relationen mellan tränare och elev handlar alltid om ett samspel där tränaren är engagerad och konsekvent och om eleven som är ödmjuk och motiverad.

Lite tankar om tränare/elev ;-)

Kaatjiing ;-)

Gillar

Kommentarer

MayaJuuti
MayaJuuti,
Jättebra skrivet! Så sant faktiskt 🙌🏽
nouw.com/mayajuuti